Deze keuze is eigenlijk vooral afhankelijk van de verwachtingen van de eigenaar. De beste belegging in een vakantiewoning, is immers een woning die je zelf voor eigen gebruik met familie of vrienden ideaal zou vinden en die daarnaast goed verhuurd en beheerd kan worden in de periodes dat je er zelf niet bent (want ja er moet ook nog gewerkt worden ?)

Deze combinatie verhuur-eigen gebruik is voor mij een eerste essentie voor een rendabele belegging. Voor de rentabiliteit van een vakantiewoning zijn er immers veel elementen die meespelen.

Een goede rentabiliteit heb je, volgens ons, door:

– 1) het genot dat je zelf hebt van je vakantiewoning voor een weekend met de familie of vrienden

Zelf genieten van je eigen vakantiewoning speelt enorm mee in het subjectieve gevoel van rentabiliteit. Het plezier van een gezellig weekendje neemt immers een groot deel van de “last” weg dat het onderhoud van een tweede woning vraagt. Als je er zelf bent dan worden kleine herstellingen meestal ook in die periode uitgevoerd. Hierdoor hoef je niet voor alles een vakman te laten komen en ga ja aan het einde van de rit ook een beter onderhouden woning hebben en minder kosten voor het jaarlijkse onderhoud.

– 2) een goed verhuurpotentieel voor de periodes dat je er zelf niet bent

Verhuurpotentieel wordt beïnvloed door alles wat jullie vakantiewoning beter of aantrekkelijker maakt dan alle andere woningen in de verhuur. Een goede ligging, mooi uitzicht, extra luxe zoals sauna, jacuzzi of een zwembad hebben een zeer grote invloed op de verhuur rentabiliteit

– 3) een goede partner voor het beheer van de verhuur, want dat zelf opvolgen wordt ALTIJD onderschat door potentiële eigenaars.

Veel potentiële eigenaar zien zich zelf de verhuringen opvolgen. Dit wordt echter altijd onderschat. Een woning die goed verhuurd wordt heeft tussen 40 en 65 verhuringen per jaar. Dat zijn dus 40 dossiers waarvan de betalingen moeten worden opgevolgd, de huurders de juiste informatie moeten ontvangen, onthaal ter plaatse, schoonmaak etc… Daarnaast ben je als eigenaar verplicht om met verschillende partners te werken voor de zichtbaarheid van de gîte op de Vlaamse, Nederlandse, Franse en Duitse markt. Zelf werk ik altijd met ardennen-online.com . Zij organiseren de hele verhuur van A-Z:

  • Een netwerk van partners en Tour operators
  • Beheer en afrekening van alle verhuringen
  • Onthaal van de huurders
  • Schoonmaak van de woning
  • Technische interventies …..

– 4) een potentiële meerwaarde bij de herverkoop

De potentiële meerwaarde van een vakantiewoning wordt ook rechtstreeks beïnvloed door de 2 bovenstaande elementen. De verhuurrentabiliteit van jullie gîte is ook voor kandidaat kopers die niet willen verhuren een garantie dat ze een goede keuze hebben gemaakt, die ze eventueel na enkele jaren eigen gebruik ook weer deels of volledig gaan verhuren.

Volgende keer Deel 2: Een vrijstaande woning, of een vakantiepark ?

Wie zijn wij ? :https://www.villa-durbuy.be/over-ons/